Modely poháněné spalovacími motory
nabízí velký výkon, velkou rychlost v neuvěřitelně malém provedení. Malé
dvoutaktní motory které modely pohání produkují na jejich velikost fantastický
výkon v astronomicky velkých otáčkách. Pracovní tolerance těchto motoru jsou
velice malé a jsou navrhovány s extrémní opatrností aby vše perfektne pasovalo a
pracovalo. Coroze odvozená z vlhkosti nebo z jiných znečištění může rapidně
snížit schopnost motoru pracovat učinně a spolehlivě. Vím že nejsme zrovna velcí
fandové rozebírání a čištění, to nás láká po jízdě model odložit stranou na
polici, ale to není zrovna nejlepší co můžeme udělat. Koroze a špína začnou
pracovat na motoru a podvozku. Když si uděláme čas provect následující snadné
kroky údržby, udržíme si tak svého miniaturního monster trucka v perfektní
kondici a zaručí dlouhý život s málo komplikacemi.
Čistota je základ
Udržování nitro modelu (nebo
jakéhokoli jiného RC modelu, na tom nezáleží) v čistotě je první a
nejdůležitější krok pořádné údržby. Níže jsou uvedené a vyobrazené nástroje a
pomůcky pro vykonávání údržby aby váš model jezdil a vypadal dobře.
Pomůcky

- Denaturovaný
alkohol (dostupné v drogeriích), nebo nejaký specifický čistič
- Lahev s
rozprašovačem (pro čistič)
- Stlačený
vzduch (může být z kompresoru)
- Kuchyňské
papírové utěrky
- Malé
štětce
- WD-40™
- Pojišťovač
závitů
|
Údržba po
jízdě
Pokud uložíte model přes noc, je
duležíté provéct proceduru údržby motoru po jízdě. Provedení údržby je kriticky
důležité pro dlouhý život motoru a kontinuálné schopnost jeho ladění. Metylové
palivo je doslova magnet na vlhkost (metyl je hydroskopický), přitahuje vlhkost
z okolního vzduchu a usazujese na vzacných kovech uvnitr motoru kde způsobí
korozi. Je velice důležité dostat zbylé palivo v motoru ven. Dále palivo
zanechané v nádrži se velice rychle promění ve špatné vyprchané palivo, takže
odstranění paliva z nádrže i stejně tak nezbytné.
|
Toto je perfektní příklad
zanedbaného motoru. Je zřejmé že tento motor nebyl udržován a byly inorovány
veškeré kroky po ukončení jízdy.
|
|
Vlhkost absorbovaná
vlastnostmi metylu obsaženého v palivu může způsobit zkázu ojnice
motoru. |
|
Spálit palivo zbylé v prostoru klikové hrídele startováním motoru je
velice důležitý krok v proceduře údržby po ukončení jízdy. Koroze může začít
okamžitě pokud zbytek paliva zůstane vně motoru.
|

|
Přetáčení motoru není jediná cesta k poškození vnitřních částí motoru.
Neprovádění údržby a používání nevhodného paliva může véct ke stejnému výsledku.
Tyto svíčky byly vytaženy z motoru který již byl napadený korozí.
|
Procedura údržby po ukončení
jízdy
Následující kroky vykonejte
před uložením modelu pres noc.
1. Zbylé palivo můžete z nádrže vycucnout pomocí
prázdné tankovací lahve. Toty vysáté palivo nevracejte zpět do kanistru s
čerstvým palivem. Vylejte ho. |
Zmáčkněte lahev před
vložením hrdla do nádrže. Tím umožníte nasátí paliva do lahve jakmile jí v ruce
povolíte. Opakujte tento postup dokud nebude nádrž prázdná. |
|
2. Zkuste nastartovat motor. Motor může chytit a chvilku běžet (na
volnoběh), spálí zbylé palivo z palivové hadice a z prostoru uvnitř motoru.
Jakmile motor spalí poslední zbytek paliva, zvednou se krátce otáčky
achcípne. |
|
|
Poznámka: - Koukněte se
na malou škvírku mezi šoupátkem a stěnou hrdla karburátoru. S takovou škvírkou
můžete úspěšně začít ladit volnoběh. |
|
3. Očistěte motor a
karburátor z vnějšku ostříkáním mastnoty a špíny čistidlem. Použijte malá štětec a vyčistěte všechny špatně přístupné části.
Osute blok motoru stlačeným vzduchem (nefoukejte do vzduchového
filtru). |
Upozornění: Používejte ochranné pomůcky jako
jsou ochranné brýle a rukavice před újmou chemikáliemi a stlačeným vzduchem.
|
Nepřehlédněte prostor mezi žebry
chladící hlavy, často se ttam schová hodně špíny.
Špína mezy žebry
chladiče (jako na obrázku) může véct k přehřívání motoru a zkomplikuje ladění
motoru. |
4. Demontujte zhavící svíčku z motoru a vzduchový
filtr sání z karbuátoru. Plně otevřete karburátor (plný plyn) a jednu vteřinu
stříkejte WD-40™ do karburátoru a taky do díry pro svíčku v hlavě
motoru. |
|
|
Dál
pokračujte přiložením papírové utěrky přes hlavu motoru (aby zachytila
přebytečnou WD-40™ která bude z motoru prskat ven) a pomocí EZ starteru
startujte po dobu 10 vteřin. Pokud používáte tahový starter, zatáhněte za
starter několikrát krátkými tahy aby se WD-40™ dostala všude v motoru. Tůto
proceduru opakujte několikát. |
5. Vyndejte vložku filtru sání z filtru a umyjte
ho i samotný filtr v horké mýdlové vodě (jar na nádobí funguje dost dobře) a
vysušte komponenty nebo je nechte kompletně vyschnout. |
|
|
Sundejte
hrdlo filtru tahem do strany. Tak to jde nejlíp |
Pořádně
umyjte vložku filtru. |
|
|
Stlačený vzduch můžete použít aby
jste komponenty osušili rychleji. |
Jakmile je vložka filtru suchá,
naneste 30 kapek oleje pro vzduchové filtry (Traxxas díl číslo: #5263),
eventuelně naneste po celém povrchu vložky. |
30 kapek oleje na vzduchové fitry
od Traxxasu bohatě stačí. Nevymačkávejte olej ven z vložky.
Pomačkáváním vložky mezi prsty
rozneste olej všude ve vložce i jejím povrchu dokud nebude mít souvislou barvu.
Znovu sestavte filtr zandáním vložky a převlečení přes hrdlo filtru.
|
| |
Poznámka: - Traxxas
doporučuje čistit nebo měnit vložku filtru a filtr každou hodinu provozu motoru
(to je přibližně 0.5 litru paliva). Pokud model jezdí v hodně prašném prostředí,
čistěte každých 30 minut. Tím motoru prodloužíte život.
|
|
6. Nasaďte zpět zkompletovaný filtr
sání na karburátor a pojistěte ho zip páskou. Nainstalujte svíčku a připojte k
ní modrá kabel. Nyní je váš motor připravený na další den ježdění.
|
Palivové
filtry
Je
velmi důležité, pokud používáte filtry na palivové hadici, udržovat je čisté a
průchodné. Zablokovaný filtr způsobí obtížné ladění a špatný výkon motoru. Tím
se myslí čištění filtru od základu. Čištění filtrů paliva ve stejnou dobu když
čistíte vložku filtru sání je jen přínosné. Dopoučuji používat filtry které lze
rozebrat nebo při nejmenším průhledné u kterých se můžete podívat dovnitř a
rozhodnout jestli je filtr čistý.
|
|
|
Dvoudílný filtr lze typicky
rozšroubovat a snadno se podívat dovnitř. Čištění těchto filtrů tohoto typu je
velmi snadné. |
Rozdělejte filtr a vyčistěte
všechny jeho části a díly čistidlem odstraněním všech malých částí
nečistot. |
Čištění jednodílných filtrů se dělá
profouknutím proti smětu toku paliva, použijte čistidlem nebo nitro
ističem. |
Údržba
podvozku
Mezi rozjížďkami nebo mezi jednotlivými jízdami je ideální očistit
podvozek denaturvaným alkoholem a prach a špínu otřít. Tím znemožníme dalším
nánosům špíny které by později znamenaly umorné čištění. Navíc tím snižujeme
pravděpodobnost selhání modelu. Také zkontrolujte podvozek a hřídele jestli
nejsou poničené nebo polámané.
|
Začněte
ostříkáním denaturovanho alkoholu na špinavá místa a co nejvíce špínu odstraňte.
Dávejte pozor at nejde žádný alkohol na elektroniku, pokdu to není možné,
demontujte box s přijímačem. Pomozte si malým štětcem k očištění hodně špinavých
míst. |
|
Jakmile je
podvozek očištěný a odmaštěný, osušte model stlačeným vzduchem.
|
Mezi
rozjížďkami projděte tento seznam vizuálních kontrol.
Check for:
|
|
|
1.
povolené nebo stracené šrouby (zejména šrouby přichycující
motor). |
2. Prasklé, ohnuté nebo jinak poškozené
díly. |
3. Přetrřené nebo vyvlíknuté kontakty či
kabely. |
|
|
|
4. Popraskané nebo natrčené či přetrhnuté palivové
hadice. |
5. Únik paliva (možné praskliny
nádrže) |
6. poškozená nebo
odrbaná převodová kola |
Po vyčištění podvozku a zavěšení
náprav ověřte cely podvozek že nejsou povolené šrouby nebo poškozené díly
(šrouby motoru jsou obyvlašť důležité). Vzdycky 2x zkontrolujte zubovou vúli
mezi spojukovým bubánkem a hlavním ozubeným kolem. Také pokaždé odstraňte
kamínky nebo nečistotu mezi zuby.Vybrace nitro motoru můžou způsobit uvolnění
šroubů motoru, ten se pak posune a změní se zubová vůle což vede k očesání všech
zubů na hlavním ozubeném kole. (Koukněte
sem, jak nastavit zubovou vůli)
|
Taky kápněte kapku pojišťovače
závitů na každý ěroub uložení motoru, tím pojistíte povolování šroubů pri
vybracích které motor má za běhu.
Střední pojišťovač
stačí. |
Další klíčové věci ke kontrole jsou:
|
Napnutí prokluzovací spojky a její pakny: ujistěte se, že je nastavení tuhosti (napnutí)
prokluzovací spojky v pořádku a správné. Výchozí boz k nastavování spojky u
Maxxů je povolení o 1/4 otáčky od utažení. Taky zkontrolujte jestli pakny spojky
nejsou už opotřebované. |
Nastavení táhla plynu a stop bloků: ujistěte se, že červíci ve stop blocích jsou festovně
dotažené a že stop bloky o nic
nedrhnou. |
|
Volný pohyb
ramen: Ramena se musí hýbat zcela volně aby správně
fungovaly. Demontujte tlumiče z náprav a ujistěte se, že se ramena můžou volně
pohybovat nahoru a dolů. Pokud někde drhnou, zkontrolujte čepy ramen. Ohnuté
čepy narovnejte nebo je vyměňte za nové.
|
|
Nastavení
čepiček kulových čepů: Zkontrolujte že se klouby volně a hladce pohybují. Špína
může být zachycená uvnitř uložení a kolem kuláků, to způsobí drhnutí pohybu.
Demontujte čepičky a lože kuláků i kuláky samotné očistěte čističem. Vyčiětné
kuláky se musí volně hýbat bez odporu. |
Pístní tyče
tlumičů: Zkontrolujte kazdý
tlumič, jestli nemá zohýbanou pístnici. Pístnice by
měla být vyměněna co nejdříve aby nepoškodíla tělo tlumice a
těsnění.
|
Hřídele
náprav: očistěte hrídele od trávy a hliny která může drhnout.
Ujistěte se že se kola otačejí volně. |
Elektronika: otevřete krabičku s prijímačem a baterkami a zkontrolujte
jestli nejou od vody a špinavé. Přijímače v balónku muséte vytáhnout ven a
zkontrolovat jestli se do balónku nedostala voda nebo palibo aby se zařízení
nezničilo. Pokud je balónek natržený nebo je uvnit palivo, musíte ho
vyměnit. |
|
Palivové
hadice: Zkontrolujte palivovou
hadici i hadici tlakovací jestli nemá trhlinky nebo není někde prasklá.
Poškozené hadice nahraďte za nové. |
|
Pneumatiky: Odlepené
části pnumatik, jako je to na obrázku, umožňují špíně proniknout dovnitř. Špína,
voda, kamínky uvnitř pneumatyky zvyšují váhu a kole je pak nevyvážené což
ngativně působí na ložiska. Zkontrolujte po obvodu každou pneumatiku z obou
stran jestli někde není odlepená od disku. Pokud ano, očistěte gumu i disk jak
nějlíp to jde a přilepte to lepidlem pro tento účel určeným.
|
Uložení na delší dobu
Pokud model chcete uložit na delší
dobu, je potřeba učinit ještě několik dalších kroků. Jsou to tyto kroky:
1. prove´dte údržbu motoru "po jízdě". (To
je opravdu velice důležité pro uložení na delší dobu).
|
2. Očistěte podvozek a ramena od
špíny, mastnoty
|
3. Odstraňte veškeré palivo z nádrže a palivových
hadic. (palivo zgeluje a zalepí hadice behem krátké chvíle pokud nejsou
vyčištěné před uložením, možná je raději vyměňte za nové než model znovu
použijete).
|
4. Vyndejte baterie z kabičky
přijímače. (Baterie mohou vytéct enbo explodovat pokud zůstanou uvnitř modelu
delší dobu. Tím se může zničit přijímač a krabička
přijímače).
|

|
5. Demontujte všechny pneumatiky z
náprav a uložte je v samostatné krabici. (Tím se předejde omačkáním pneumatik a
jejich vložek).
|
|
6. Pokud model uložíte v garaži nebo v
nějakém skladě, nastříkejte film na všechna kovové části modelu pomocí WD-40™
(včetně nářadí). (Tím zabráníte oreznutí kovových
věcí).
|
|
Závěr
Tak, a je to. To je vše co dělat
aby model dlouho vydržel a byl v kondici. Nezapomeňte že vykonávání těchto
procedur údržby a ukládání modelu prodlouží život o mnoho hodin zábavy s modelem
v budoucnu.
|
being a college student essay h645od
(GregoryAgord, 6. 4. 2023 14:55)