Jdi na obsah Jdi na menu
 


PitPass - Péče o model

Předmluva překladatele: Ikdyž se vám některé části budou zdát zbytečné je číst, ať už proto že to dobře znáte nebo si myslíte že to dobře znáte, čtěte prosím článek celý aplespoň na poprvé. Věřím že každý z vás zde najde minimalně jednu pro něj novou věc.


Péče o model a jeho uložení na delší dobu

 

Modely poháněné spalovacími motory nabízí velký výkon, velkou rychlost v neuvěřitelně malém provedení. Malé dvoutaktní motory které modely pohání produkují na jejich velikost fantastický výkon v astronomicky velkých otáčkách. Pracovní tolerance těchto motoru jsou velice malé a jsou navrhovány s extrémní opatrností aby vše perfektne pasovalo a pracovalo. Coroze odvozená z vlhkosti nebo z jiných znečištění může rapidně snížit schopnost motoru pracovat učinně a spolehlivě. Vím že nejsme zrovna velcí fandové rozebírání a čištění, to nás láká po jízdě model odložit stranou na polici, ale to není zrovna nejlepší co můžeme udělat. Koroze a špína začnou pracovat na motoru a podvozku. Když si uděláme čas provect následující snadné kroky údržby, udržíme si tak svého miniaturního monster trucka v perfektní kondici a zaručí dlouhý život s málo komplikacemi.

 

Čistota je základ

Udržování nitro modelu (nebo jakéhokoli jiného RC modelu, na tom nezáleží) v čistotě je první a nejdůležitější krok pořádné údržby. Níže jsou uvedené a vyobrazené nástroje a pomůcky pro vykonávání údržby aby váš model jezdil a vypadal dobře.

Pomůcky

  • Denaturovaný alkohol (dostupné v drogeriích), nebo nejaký specifický čistič
  • Lahev s rozprašovačem (pro čistič)
  • Stlačený vzduch (může být z kompresoru)
  • Kuchyňské papírové utěrky
  • Malé štětce
  • WD-40™
  • Pojišťovač závitů


Údržba po jízdě

Pokud uložíte model přes noc, je duležíté provéct proceduru údržby motoru po jízdě. Provedení údržby je kriticky důležité pro dlouhý život motoru a kontinuálné schopnost jeho ladění. Metylové palivo je doslova magnet na vlhkost (metyl je hydroskopický), přitahuje vlhkost z okolního vzduchu a usazujese na vzacných kovech uvnitr motoru kde způsobí korozi. Je velice důležité dostat zbylé palivo v motoru ven. Dále palivo zanechané v nádrži se velice rychle promění ve špatné vyprchané palivo, takže odstranění paliva z nádrže i stejně tak nezbytné.

 

 

Toto je perfektní příklad zanedbaného motoru. Je zřejmé že tento motor nebyl udržován a byly inorovány veškeré kroky po ukončení jízdy.

Vlhkost absorbovaná vlastnostmi metylu obsaženého v palivu může způsobit zkázu ojnice motoru.

Spálit palivo zbylé v prostoru klikové hrídele startováním motoru je velice důležitý krok v proceduře údržby po ukončení jízdy. Koroze může začít okamžitě pokud zbytek paliva zůstane vně motoru.

Přetáčení motoru není jediná cesta k poškození vnitřních částí motoru. Neprovádění údržby a používání nevhodného paliva může véct ke stejnému výsledku. Tyto svíčky byly vytaženy z motoru který již byl napadený korozí.

 

Procedura údržby po ukončení jízdy

Následující kroky vykonejte před uložením modelu pres noc.

 

1. Zbylé palivo můžete z nádrže vycucnout pomocí prázdné tankovací lahve.
Toty vysáté palivo nevracejte zpět do kanistru s čerstvým palivem.
Vylejte ho.



Zmáčkněte lahev před vložením hrdla do nádrže. Tím umožníte nasátí paliva do lahve jakmile jí v ruce povolíte. Opakujte tento postup dokud nebude nádrž prázdná.

 

2. Zkuste nastartovat motor. Motor může chytit a chvilku běžet (na volnoběh), spálí zbylé palivo z palivové hadice a z prostoru uvnitř motoru. Jakmile motor spalí poslední zbytek paliva, zvednou se krátce otáčky achcípne.
Poznámka: - Koukněte se na malou škvírku mezi šoupátkem a stěnou hrdla karburátoru. S takovou škvírkou můžete úspěšně začít ladit volnoběh.

 

3. Očistěte motor a karburátor z vnějšku ostříkáním mastnoty a špíny čistidlem. Použijte malá štětec a vyčistěte všechny špatně přístupné části. Osute blok motoru stlačeným vzduchem
(nefoukejte do vzduchového filtru).
 

Upozornění: Používejte ochranné pomůcky jako jsou ochranné brýle a rukavice před újmou chemikáliemi
a stlačeným vzduchem.

Nepřehlédněte prostor mezi žebry chladící hlavy, často se ttam schová hodně špíny.

Špína mezy žebry chladiče (jako na obrázku) může véct k přehřívání motoru a zkomplikuje ladění motoru.

 

4. Demontujte zhavící svíčku z motoru a vzduchový filtr sání z karbuátoru. Plně otevřete karburátor (plný plyn) a jednu vteřinu stříkejte WD-40™ do karburátoru a taky do díry pro svíčku v hlavě motoru.

Dál pokračujte přiložením papírové utěrky přes hlavu motoru (aby zachytila přebytečnou WD-40™ která bude z motoru prskat ven) a pomocí EZ starteru startujte po dobu 10 vteřin. Pokud používáte tahový starter, zatáhněte za starter několikrát krátkými tahy aby se WD-40™ dostala všude v motoru. Tůto proceduru opakujte několikát.

 

5. Vyndejte vložku filtru sání z filtru a umyjte ho i samotný filtr v horké mýdlové vodě (jar na nádobí funguje dost dobře) a vysušte komponenty nebo je nechte kompletně vyschnout.
Sundejte hrdlo filtru tahem do strany. Tak to jde nejlíp
Pořádně umyjte vložku filtru.

Stlačený vzduch můžete použít aby jste komponenty osušili rychleji.

Jakmile je vložka filtru suchá, naneste 30 kapek oleje pro vzduchové filtry (Traxxas díl číslo: #5263), eventuelně naneste po celém povrchu vložky.

30 kapek oleje na vzduchové fitry od Traxxasu bohatě stačí. Nevymačkávejte olej ven z vložky.

Pomačkáváním vložky mezi prsty rozneste olej všude ve vložce i jejím povrchu dokud nebude mít souvislou barvu. Znovu sestavte filtr zandáním vložky a převlečení přes hrdlo filtru.

Poznámka: - Traxxas doporučuje čistit nebo měnit vložku filtru a filtr každou hodinu provozu motoru (to je přibližně 0.5 litru paliva). Pokud model jezdí v hodně prašném prostředí, čistěte každých 30 minut. Tím motoru prodloužíte život.

 

6. Nasaďte zpět zkompletovaný filtr sání na karburátor a pojistěte ho zip páskou. Nainstalujte svíčku a připojte k ní modrá kabel. Nyní je váš motor připravený na další den ježdění.


Palivové filtry

Je velmi důležité, pokud používáte filtry na palivové hadici, udržovat je čisté a průchodné. Zablokovaný filtr způsobí obtížné ladění a špatný výkon motoru. Tím se myslí čištění filtru od základu. Čištění filtrů paliva ve stejnou dobu když čistíte vložku filtru sání je jen přínosné. Dopoučuji používat filtry které lze rozebrat nebo při nejmenším průhledné u kterých se můžete podívat dovnitř a rozhodnout jestli je filtr čistý.

Dvoudílný filtr lze typicky rozšroubovat a snadno se podívat dovnitř. Čištění těchto filtrů tohoto typu je velmi snadné. Rozdělejte filtr a vyčistěte všechny jeho části a díly čistidlem odstraněním všech malých částí nečistot. Čištění jednodílných filtrů se dělá profouknutím proti smětu toku paliva, použijte čistidlem nebo nitro ističem.


Údržba podvozku

Tento model je ve strašném stavu. Je kompletne špinavý jak sme někde v terénu řádily.
Ale zábava rychle skončí pokud si nenavykneme provádět údržbu a ištění.


Mezi rozjížďkami nebo mezi jednotlivými jízdami je ideální očistit podvozek denaturvaným alkoholem a prach a špínu otřít. Tím znemožníme dalším nánosům špíny které by později znamenaly umorné čištění. Navíc tím snižujeme pravděpodobnost selhání modelu. Také zkontrolujte podvozek a hřídele jestli nejsou poničené nebo polámané.

Začněte ostříkáním denaturovanho alkoholu na špinavá místa a co nejvíce špínu odstraňte. Dávejte pozor at nejde žádný alkohol na elektroniku, pokdu to není možné, demontujte box s přijímačem. Pomozte si malým štětcem k očištění hodně špinavých míst.

 

Jakmile je podvozek očištěný a odmaštěný, osušte model stlačeným vzduchem.

 

Tady je ošetřený model. Nenechat zaschnout špínu kolem součástek zavěšení náprav vede nejen k vyhnutí se komplikacím, ale taky lepší ovladatelnosti modelu.

Mezi rozjížďkami projděte tento seznam vizuálních kontrol.

Check for:

1. povolené nebo stracené šrouby (zejména šrouby přichycující motor).
2. Prasklé, ohnuté nebo jinak poškozené díly.
3. Přetrřené nebo vyvlíknuté kontakty či kabely.
4. Popraskané nebo natrčené či přetrhnuté palivové hadice.

5. Únik paliva (možné praskliny nádrže)

6. poškozená nebo odrbaná
převodová kola

 

Po vyčištění podvozku a zavěšení náprav ověřte cely podvozek že nejsou povolené šrouby nebo poškozené díly (šrouby motoru jsou obyvlašť důležité). Vzdycky 2x zkontrolujte zubovou vúli mezi spojukovým bubánkem a hlavním ozubeným kolem. Také pokaždé odstraňte kamínky nebo nečistotu mezi zuby.Vybrace nitro motoru můžou způsobit uvolnění šroubů motoru, ten se pak posune a změní se zubová vůle což vede k očesání všech zubů na hlavním ozubeném kole. (Koukněte sem, jak nastavit zubovou vůli)

Taky kápněte kapku pojišťovače závitů na každý ěroub uložení motoru, tím pojistíte povolování šroubů pri vybracích které motor má za běhu.

Střední pojišťovač stačí.

Další klíčové věci ke kontrole jsou:

Napnutí prokluzovací spojky a její pakny:
ujistěte se, že je nastavení tuhosti (napnutí) prokluzovací spojky v pořádku a správné. Výchozí boz k nastavování spojky u Maxxů je povolení o 1/4 otáčky od utažení. Taky zkontrolujte jestli pakny spojky nejsou už opotřebované.


Nastavení táhla plynu a stop bloků:
ujistěte se, že červíci ve stop blocích jsou festovně dotažené a že stop bloky o nic nedrhnou.

 

Volný pohyb ramen:
Ramena se musí hýbat zcela volně aby správně fungovaly. Demontujte tlumiče z náprav a ujistěte se, že se ramena můžou volně pohybovat nahoru a dolů. Pokud někde drhnou, zkontrolujte čepy ramen. Ohnuté čepy narovnejte nebo je vyměňte za nové.


Nastavení čepiček kulových čepů:
Zkontrolujte že se klouby volně a hladce pohybují. Špína může být zachycená uvnitř uložení a kolem kuláků, to způsobí drhnutí pohybu. Demontujte čepičky a lože kuláků i kuláky samotné očistěte čističem. Vyčiětné kuláky se musí volně hýbat bez odporu.


Pístní tyče tlumičů:
Zkontrolujte kazdý tlumič, jestli nemá zohýbanou pístnici. Pístnice by měla být vyměněna co nejdříve aby nepoškodíla tělo tlumice a těsnění.


Hřídele náprav:
očistěte hrídele od trávy a hliny která může drhnout. Ujistěte se že se kola otačejí volně.

 

Elektronika:
otevřete krabičku s prijímačem a baterkami a zkontrolujte jestli nejou od vody a špinavé. Přijímače v balónku muséte vytáhnout ven a zkontrolovat jestli se do balónku nedostala voda nebo palibo aby se zařízení nezničilo. Pokud je balónek natržený nebo je uvnit palivo, musíte ho vyměnit.

 

Palivové hadice:
Zkontrolujte palivovou hadici i hadici tlakovací jestli nemá trhlinky nebo není někde prasklá. Poškozené hadice nahraďte za nové.


Pneumatiky:
Odlepené části pnumatik, jako je to na obrázku, umožňují špíně proniknout dovnitř. Špína, voda, kamínky uvnitř pneumatyky zvyšují váhu a kole je pak nevyvážené což ngativně působí na ložiska. Zkontrolujte po obvodu každou pneumatiku z obou stran jestli někde není odlepená od disku. Pokud ano, očistěte gumu i disk jak nějlíp to jde a přilepte to lepidlem pro tento účel určeným.



Uložení na delší dobu

Pokud model chcete uložit na delší dobu, je potřeba učinit ještě několik dalších kroků.
Jsou to tyto kroky:

     
 
1. prove´dte údržbu motoru "po jízdě". (To je opravdu velice důležité pro uložení na delší dobu).

2. Očistěte podvozek a ramena od špíny, mastnoty

3. Odstraňte veškeré palivo z nádrže a palivových hadic. (palivo zgeluje a zalepí hadice behem krátké chvíle pokud nejsou vyčištěné před uložením, možná je raději vyměňte za nové než model znovu použijete).




4.
Vyndejte baterie z kabičky přijímače. (Baterie mohou vytéct enbo explodovat pokud zůstanou uvnitř modelu delší dobu. Tím se může zničit přijímač a krabička přijímače).




5.
Demontujte všechny pneumatiky z náprav a uložte je v samostatné krabici. (Tím se předejde omačkáním pneumatik a jejich vložek).




6.
Pokud model uložíte v garaži nebo v nějakém skladě, nastříkejte film na všechna kovové části modelu pomocí WD-40™ (včetně nářadí). (Tím zabráníte oreznutí kovových věcí).


Závěr

Tak, a je to. To je vše co dělat aby model dlouho vydržel a byl v kondici. Nezapomeňte že vykonávání těchto procedur údržby a ukládání modelu prodlouží život o mnoho hodin zábavy s modelem v budoucnu.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Геологические изыскания под фундамент цена

(Charleskib, 28. 2. 2021 3:35)

https://novostroyka63.ru/ - Цена фундамента под дом

Создание дома вашей мечты - это оригинальная возможность, спланировать и претворить в жизнь нечто воистину уникальное во всех отношениях. Возведение фундамента - это в целом первоначальная модель ремонта, в процессе которой домик строится. При расчете замена фундамента под старым деревянным домом цена предусматривается весьма много факторов. Средняясумма возведения домов фундамента составляет приблизительно от 10$ за кв.метр . Погреб сможет умножить итоговую стоимость каждого объекта недвижимости, предоставляя необходимое помещение ради организации хранения и порой рабочее пространство. Наша профессиональная команда по конструированию и возведенью фундамент под памятник на кладбище цена может помочь выстроить жилище, о котором вы всегда мечтали. От начала до конца наша специализированная компания в Череповец позаботимся о всех без исключения процессах, чтобы заказчику не довелось тревожиться о деталях. Специализированная международная компания в Киселевск несет юридическую ответственность за проект, а не вы, именно поэтому организация в Борисоглебск имеют интерес в том, затем чтобы довести до конца строительство коттеджа быстрее и эффективнее. Узнайте о сваи винтовые для фундамента цены в вытегре у спспециалистовециалистов корпорации.

Forex mobilbank

(ForexScough, 12. 2. 2021 2:17)

میں کس طرح غیر ملکی کرنسی کی تجارت کروں؟. https://pk.forex-is.com

Фундамент цена работы за м2

(Charleskib, 31. 1. 2021 11:00)

https://novostroyka63.ru/ - Заливка фундамента цена

Создание дома вашей мечты - это оригинальная возможность, спланировать и претворить в жизнь нечто воистину уникальное во всех отношениях. Возведение фундамента - это в целом первоначальная модель ремонта, в процессе которой домик строится. При расчете замена фундамента под старым деревянным домом цена предусматривается весьма много факторов. Средняясумма возведения домов фундамента составляет приблизительно от 10$ за кв.метр . Погреб сможет умножить итоговую стоимость каждого объекта недвижимости, предоставляя необходимое помещение ради организации хранения и порой рабочее пространство. Наша профессиональная команда по конструированию и возведенью фундамент под памятник на кладбище цена может помочь выстроить жилище, о котором вы всегда мечтали. От начала до конца наша специализированная компания в Череповец позаботимся о всех без исключения процессах, чтобы заказчику не довелось тревожиться о деталях. Специализированная международная компания в Киселевск несет юридическую ответственность за проект, а не вы, именно поэтому организация в Борисоглебск имеют интерес в том, затем чтобы довести до конца строительство коттеджа быстрее и эффективнее. Узнайте о сваи винтовые для фундамента цены в вытегре у спспециалистовециалистов корпорации.

Can you stand for the stress

(AGertreoto, 29. 7. 2018 14:45)

Compression est comment robuste votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur sentiment pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque set votre manque de sensibilite bat, il pompe le sang par vos arteres a la reste de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/levitra-mieux-que-le-cialis/

web

(thor, 27. 4. 2010 0:59)

Zdravím članek je pěkný, ale chtěl by optimalizovat take pro jine prohlížeče firefox, opera je spatne nastavene pozivani textu a není vidět vše.

e savage

(Marek Podany , 28. 1. 2010 22:26)

chtelo by to video jak stim litaš mam taky rc toyotu supru a je skvěla moc tak až mužu porovnat jo jizdni vlastnosti čus bus

e savage

(Radek, 19. 6. 2007 20:19)

cus hele das sem nejaky video s tim tvym e savage???